A létesítmény bemutatása:
Az Interrreg V-A Románia-Magyarország Program keretében a román és magyar oldalon egyaránt olyan beruházások valósulnak meg 2020 őszéig, melyek a Maros folyó közös érdekeltségű szakaszán növelik az árvízvédelmi biztonságot. A marosvásárhelyi Marosi Vízügyi Igazgatóság (ABAM, Románia), illetve a szegedi székhelyű Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG) a határmenti régió árvízi kockázatának csökkentését megcélozva közös projektet valósít meg. A projekt címe „Árvízi kockázatkezelés javítása a Maros folyón a határ menti területeken (Flood risk management improvement on the Mures river in the cross border area”, amely a „FORMURES – ROHU-11” rövidített elnevezést kapta.
A Makói szivattyútelep a 2.95. számú Körös-Tisza-Maros közi ártéri öblözet déli részén, a Maros folyó magyarországi szakaszának jobb partján helyezkedik el. A műtárgy nyomócsövének egyes elemei dilatációsan (összesen 4 db) kapcsolódtak egymáshoz, valamint a nyomócső két végén a vízoldali elzárás kezelő tornyához és a szivattyúépület nyomóoldali aknájához. A jogszabályi előírásoknak megfelelően a műtárgy árvíz idején is kezelhető kettős elzárással rendelkezik; a vízoldalon az elzáró szerkezet zsilipkapuja egy kezelőtoronyban került kialakításra, míg a mentett oldalon a szivattyúház épületéhez kapcsolódik az elzáró szerkezet aknája. A szivattyútelep nyomócsöve, elzáró szerkezetei és gépészeti egységei a folyamatos fenntartás ellenére a koruknál fogva elavultak, nagyobb volumenű rekonstrukciójuk elengedhetetlen volt, meglévő állapotukban jelentős árvízi kockázatot hordoznak.
A fejlesztés célja:
Az elmúlt évek felülvizsgálatai során a főbb problémák rögzítésre kerültek. Az elmúlt árvízi védekezések alkalmával a nyomócső környezetében jelentős szivárgások voltak tapasztalhatók; a vízoldali elzáró szerkezet kezelőtornya és a csatlakozó bejáróhíd között jelentős, mintegy 5 cm nagyságú elmozdulás alakult ki; továbbá a mentett oldali terep a nyomócső mentén megsüllyedt. A nyomócső víztartási próbáját követően a dilatációk javítása a 2013. évi helyreállítás keretében megtörtént, emellett a nyomócsőre vízzáró anyagú bevonat készült, viszont ezen megoldások a nyomócső víztartási problémáját teljes mértékben nem oldották meg. A 2016. évi felülvizsgálatot követően a vízoldali zsiliptábla javítása és beszabályozása, valamint a nyomócső és a vízoldali kezelőtorony környezetében fellépő süllyedések vizsgálata céljából mozgásvizsgálat elvégzése került elrendelésre. Utóbbi vizsgálat többszöri ellenőrző méréssel folyamatosan valósult meg.
A Makói szivattyútelep jelentette árvízi kockázat csökkentése érdekében, a projekt keretén belül a projektelemek megvalósítása elengedhetetlen.
A projekt során megvalósult műszaki tartalom:
A Makói szivattyútelep jelentette árvízi kockázat csökkentése érdekében, a projekt keretén belül a következő projektelemek megvalósítása vált szükségessé:
Megrendelő: Alsó-Tisza Vidéki Vizügyi Igazgatóság
Projekt megvalósítása: 2019. 09. hó – 2020. 06. hó (10 hónap)
Projekt összege: 239 millió Ft.
Beavatkozás előtti állapot
Beavatkozás előtti állapot az alagcsőben
Szádlemezsor makói oldalon szintre hajtva és bontás
ÜPE szelvények elhelyezése és beállítása
Cölöpözés utáni állapot
Provizórium
Tokszerkezet beállítása és alaplemez
Épülő új műtárgy
Csatlakozás a nyomócső és szádlemezsor között
Acélszerzetek, korlátok, hajtómű felszerelve
Víztartási próba és számítása
Új, acélszerkezetű bejáróhíd
Elkészült műtárgy utolsó ellenőrzése a víz ráengedése előtt
Elkészült, új műtárgy
A víz a műtárgyon átvezetve